Egy alkatrész barnításának technológiai folyamatát több szempont szerint kell összeállítani, melyek jellemzően a következők:

  • Alkatrész ötvözete
  • Alkatrész felületi minősége
  • Sorja, rozsda az alkatrészen
  • Szennyeződés, konzerváló anyag az alkatrészen
  • Hegesztve, hőkezelve volt-e az alkatrész
  • Üregek, zsákfuratok az alkatrészen

 

A sor befogadóképessége a következő:

Kád mérete (h/sz/m):      900/300/600mm

Kosár mérete:                  870/270/580mm

Az átlósan elhelyezhető leghosszabb alkatrész 1m-es lehet

A barnítás során az alkatrész a következő kádakba merülhet:

  • Fűtött lúgos zsírtalanítás
  • Öblítés 1
  • Öblítés 2
  • Savas pácolás
  • Öblítés 1
  • Öblítés 2
  • Fűtött öblítés
  • Fűtött lúgos barnítás
  • Öblítés 1
  • Öblítés 2
  • Fűtött öblítés
  • Fűtött passziválás
  • Szikkasztás

Meleg vegyi barnítás során a fémen kémiai folyamat segítségével képződik a bevonat. A munkadarabokat kellően megtisztítva az olajtól és felületi szennyeződésektől egy forró, erősen lúgos oldatba merítjük. Ennek hatására a vas és az acél felületén létrejön egy fekete oxidréteg (Magnetit – Fe3O4) a munkadarab méretváltozása nélkül. Ennek színe a munkadarab szerkezeti összetételétől függően kékes-feketétől a szürkés-feketéig változhat.

A kádban lévő fekete oxidációs sóoldat hőmérséklete és forráspontja pontosan van beállítva a megfelelő sókoncentráció- és fűtésszabályozással (ATC, automata technológia kontroll).

A folyamat végén a nem kívánt többlet oxidréteg eltávolítása forró illetve hideg víz segítségével, speciális módszerrel történik. A vegyi barnítást követően a munkadarabok szükség esetén olajbevonatot kapnak.